20 September, 2010

Raya..Raya..Raya 2010...

Hollaaa... Assalamualaikum kawan2... wahh ada ke orang nk bc blog nie time2 raya nie..hehehe... Selamat kembali berkerja semua pada yg baru nak start kerja mcm diri ku ini.. adeii... lama x cuti panjang.. sekali cuti 11 hari ambik kau.. hari pertama kerja sungguh lemau rasanya diri nie.... so mcm mana sambutan raya u all tahun nie??.. ada yg interesting ke?? pada ku sambutan kali nie so and so... apa maksud nya tu??... ermmm cz 1st time raya rumah mertua..ada kelainan sikit la... tang makanannya pula...... Pada diri ku yg di besarkan dgn sambutan raya di negeri Sembilan so bila Raya kali nie kat Johor... akuuuuu x jumpaa lemanggg..... Raya ke-5 dah balik NS baru jumpa lemang.... sungguh x besttt....... orang NS raya x jumpa Lemang x ummpp la kannn?... hehehe... so janggal pada ku bab2 makanan la sikit.... suasana pun lain sikit.... lain tempat lain sambutannya.... tapi meriah nya tetap ada.... Alhamudulillah.. tour Raya kali nie lebih teratur dari tahun lepas.... mungkin mengalaman lalu sedikit sebanyak dah mengajar kitoranggg.....

errmm rasa mcm nak share diari kat sini... lama x share diari byk2 hari dlm satu entry nie..last rasanya masa cuti CNY awal tahun dulu je kn.... tapi aku pakai diari bergambar je lah.. x larat nak karang full storyyy righttt.. mana yg sempat la....
9hb Sept 2010.

Sehari sblm Raya. Bertolak balik ke Kluang dari Stesen Bus Bukit Jalil, pukul 8am... agak legang masa nie, may be masih pagi... aku dengar paging2 mic kat uncle bas nie cakap...bas mula full pukul 9 pagi keatas.. nasib baik aku beli awal kalau tak sure sesak.... Sampai je kat rumah dah tengahhari... Hubby drop aku kat rumah dia terus pergi hantar servis kereta... aikk nak raya baru nak hantar...saja je nak que panjang2 kan kt bengkel tu kannn... mamat nii.... aku lak salin baju terus masuk dapur...ipar2 yg lain semua x sampai lagi..aku 1st yg balik hari tu..... tgk2 daun ketupat dah siap di anyam.... rendang serunding dah ditengek atas dapur... terus aku join bapak mertua isi beras dlm ketupat.... lepas tu sambung dgn rendang serunding..lauk2 lain pulak dgn mother in law... sampai la ptg operasi memasak kamiii.... elok2 lagi sejam nak berbuka ipar2 ku sampai.... baru la bising rumah nie dgn suara2 anak buah hubby ku.... Alhamdulillah dapat berbuka sekali beramai2 kali nie.....

Mlm Raya dah kenyang segala.. dah layan Takbir Raya kat TV... pi join anak2 buah hubby main bunga api...hehe aku x main la.. duk layan diorang jeee.... dah habis bunga api... hubby ajak keluar ajak cari barang sikit.... kitorang pi la Dataran Kluang.. makk aaiii ramai nya orang mlm2 raya nie... concept bazar raya nie sama dgn yg aku pergi Dataran Senawang seminggu yg lalu... orang ramai..so aku dgn hubby lepas separuh je masuk, lepas tu kitorang patah balikkk.. x larattt panas... cukup la sekali dah penyek kat jalan TAR hari tu...x mauu dahhh... last2 kitorang shooping kat kedai2 kecil di sepanjang bandar Kluang.... byk jugak kedai yg lanjut kan waktu pernigaan diorang...al maklumla mlm raya.... kut2 nak cari barg2 yg tertinggal tu sempat la nak beli kat sini...kedai byk yg bukak lagi walaupun dah tgh mlm.


Layan anak2 buah main bunga api...
Dataran Kluang - mlm raya. ramai kann??? x leh gerakk... adeii...

10hb Sept 2010.

1st Raya. Pagi2 dah banjir... wuaaa... titttttttt..off topic.. hehehe... selepas solat Raya, makan2 di pagi raya.. salam2 raya..sessi bergambar dgn Family....1st time ambik pic raya dgn family mertua... kitorang je yg agak janggal disini...hehehe.. bedal je laa.... ipar2 lain bertolak ke rumah mertua masing2 so tinggal aku dgn hubyy je dgn in law..... sempat la kitaorang raya satu rumah seblm sembahyang Jumaat, lepas tu sambung beraya di kampung Hubby, balik Muar....

ni Anak buah Husband yg paling cerita sekali.. pantang hala kamera sure dia interframe.. tak dan kitaorang nak ambik gambar solo2...hehehe...

Family mertuaku... (x termasuk cucu2nya).
11hb Sept 2010.

Jalan menghala ke Kota Tinggi... Kiri Kanan Ladang kelapa sawit yg baru nak naik.. luas suajana mata pemandang...hijauuu jee....
2nd Raya. Pagi2 dah keluar... Destinasi pertama, Kota Tinggi... 2 rumah kat sini... rumahnya x ingat nama kat Felda... jem yg amat... 1st time aku tgk kat Jalan dlm Felda ada berderet polis traffic yg jaga jalan.. kelakar pun ada....... Aku dgn hubby sangkut dlm kereta nak dekat 3 jam dari Kota Tinggi nak ke JB (rumah mak sedara hubby)..... sampai Kluang dah mlm... tp sempat lagi beraya rumah cousin hubby kat bandar kluang sblm balik....


12hb Sept 2010.
3rd Raya. Malas nak keluar pg nie... cz dah 2 hari berjalan sakat... nak rehat sblm balik Seremban ptg nie... Layan tetamu di rumah sahja.. kawn2 hubby, dgn kawan2 mother in law... nasib baik x keluar kalau tak terkial2 mak mertuakuuu... dlm pukul 2ptg, ipar2 ku balik dari rumah mertua diorang...so time utk aku pulak balik rumah parents ku... lewatt gilaa aku rasa... boleh je aku kalau nak balik awal lagi...tapi x sampai hati lak tinggalkan in law aku sendirian raya2 nie, so aku pakat la dgn hubby balik rumah parents ku bila ipar2 ku balik semula ke sini.. walaupun aku x berapa nak sebulu dgn keluarga mertuaku tp aku masih waras lagiii.. sanggup beralah demi keluarga... nasib baik family ku sendiri memahami...

Bertolak dari Kluang pukul 3pm... jalan jeemm sepanjang highway... pusing2 sampai Senawang pukul 9 lebihhh.... wahh mcm jauhhhnyaaa.. tapi pasal byk sgt pusing2 tu yg sampai lewat...sampai2 mak ku dah sambut dgn gulai itik + gulai maman ayammm.... wuaaa sedaapppnyaa... sayanggg umiiiiii....muah22... ;p

13hb Sept 2010.

4th Raya. Bermula tour Seremban seawal pukul 10 pagi. Sikamat (Mak Ngah) - Ampangan (Mak Cik hubby) - Seremban Selatan (Cousin Ayah) - Ampangan (cousinku) - Warisan Puteri (Cousinku) - TTJ (Mak Lang). Balik rumah... siap2 mlm cousin2 ku pulak datang beraya.. gamat rumah ku mlm tu..... seronok.....
14hb Sept 2010.

5th Raya. Pagi2 dah prepare food, bersiap utk menerima tetamu yg di jangka ramai hari nie... Umi masak nasi beriani..nyam2....Tgh hari rumah ku dah full dgn family adik2 beradik ayah ku..dgn cousin2 ku.... ptg.. aku lak dgn hubby lari gi Melaka kejap (Rumah mak su). lwat ptg otw balik Seremban... sempat lagi kitorang singgah kat Tasik Seremban 2... adik ku sibuk ngendeng ajak nak main layang2, dah lama aku x bwk katanya...so layan kan je lah kejap....

Boleh tak pg bwk adik main2 layang2 dgn baju kurung...adeii makk satu taman duk pandang aku semacammm..hehehe... dah tu baru balik beraya..bedal je lah kann.... ;p

hubby tgh layan adikku main layang-layang... ramai jugak orang kat sini...

15hb Sept 2010.

6th Raya. Pagi nie jugak, prepare utk kedatangan tetamu.... tp hari nie kelakar sikit.. pergi sampai 2-3 pasar...ayam dah habiss... gila la orang Seremban nie..korang borong ayam ke apaa... aadeii... alamatnya menu ayam terpaksala dikeluarkan utk hari nie.... so hari nie giliran aku lak yg masak.. umi nak lepas tangan, umi ckp bg makan nasi je hari nie, x yah buat pelik2 hari nie, bosan dgn mee dgn nasi impit rendang.... errmmm masakk yeee.... so aku bedal la masak sambal tumis sotong, masak kicap ikan dgn gulai lemak kobis.... cuak jugak bila mak teh family semua makan.... tapi yg bestnyaa... habissss.... wuaaa sukaaa akuu.... kembang kempis bila kena puji...adeiii... x malu tul la aku nie...hehehe....

Lepas tetamu pulang, aku dgn hubby pulak bersiap nak balik ke Ampang... Singgah beraya dkt rumah Mak Su Sg Besi sblm sampai Ampang.... Mlm hari ke rumah pak dak di Seri Rampai. Balik Lepak kat Dataran Merdeka... ramai nya orang kat sini... ooo baru teringat sambutan Satu Malaysia rupanyaa.. patut la ramai.


Depan dataran...mlm2 nie ambik pic x clear laa...

16hb Sept 2010.

7th Raya. Seminggu raya...errmm sekejap je rasa dah seminggu kan... Destinasi pertama ke Kepong (pak cik) - bergerak ke Puncak Alam (Mak Teh) - Pelabuhan Klang ( Pak Long). balik2 ptg tu flat laki bini.... terlelap sampai Maghrib... bangun2 siap2 keluar cari makan pulak kat Sentul...hehehe.... x de dekat lagi ke nak pergi...sekali sekala bkn selalu... hehehe...

17hb Sept 2010.
8th Raya. Hari utk relax... x larat dah nak lari sana sini.... main masak2 sendiri di rumah.... kul 5ptg baru keluar ke Sentul beraya di rumah ofismate. mlm just lepak tgk movie dgn Wangsawalk... lepas tu lepak kat Titiwangsa sampai tgh mlm.....

Entrance Wangsa Walk.

Titiwangsa.

18hb Sept 2010.

Pagi relax... ptg hubby balik Johor. So utk aku, sampai sini je lah program raya ku... esok time utk aku rest the whole day....

So now Isnin dah kerjaaaaaaaaaaa............wuaaa so lazzyyyyyyyyyyyy ok......... tu je lah coretan ku sepanjang minggu lepas... x de yg menarik sgt... biasa2 je, rasanya korang punya lagi happening... share2 laaa.... dah panjang2 dah nie.. terlebih panjang... 1st day kerja lepas tu, 1/2 hari je buat blog...hahaha.. bila nak start kerja ofis betul2 nie... adeiii... choww dulu2 kawan2... kita sambung lain kali...

p/s : yuuhuuuuuu ada sapa2 buat open house tak kali nie???...

No comments: