02 April, 2012

Mendaki Bukit Broga, Semenyih.

Assalammualaikum semua.. salam sejahtera, cewah mcm ada reader je kat sini kan, padahal type syok sendiri je nie..hehehe.. Sabtu lepas sekali lagi aku berjaya buat kerja gila.. x la gila sgt, cuma aktiviti extreme la cz aku dah lama x buat kerja2 yg mencabar mental fizikal nie...


Asalnya aku dan 2 orang officemate aku kak wati & yati nak naik Bukit Broga @ Broga Hills nie last week, tp pasal si Gooi ni nak ikut kami tukarkan datenya jadi Sabtu lepas 30hb Mac. So berjanji temu la kami di Petronas Mines pukul 7pagi... sampai kat kaki bukit Broga tu dalam pukul 7.50pagi..sblm lapan la rasanya... dari kawasan persekitaran nampaknya parking agak penuh, dgn ada beberapa kumpulan student kolej and sek men buat ala2 kem motivasi kat sini... so agak ramai la orangnya pagi2 nie...



Betul kata kawanku, pada permulaan trek utk ke atas bukit agak mendatar sikit, and lama2 makin mencuram jalannya.. dah la pagi tu hujan ada rintik2 sikit, takut jugak kitaorang kalau lebat, cz kalau lebat memang x boleh lalu trek kat sini cz jalan2 dlm hutan ni jadi licin. so agak bahaya... tp nasib kitaorang baik la rasanya cz rintik-rintik hujan tu memang sampai kitaorang turun dari Bukit.. x lebat..selamat sikit... di tambah pulak dgn cuaca yg agak redup.. kalau hari biasa, matahari dah naik kul 9am tu dah masak salai dah kitaorang kat atas..nasib tak... Bagi orang yg jarang buat aktiviti extreme mcm aku nie, perjalanan lepas setengah jam tu agak mencabar nk-nk bila sampai kawasan yg agak curam.. gayat jugak jadinya... nasib baik masa kat satu kawasan yg aku stuck tu ada sorang abg tu tolong tarik tangan aku cz aku dah rasa gayat dgn kecuraman bukit tu..rasanya abg tu cikgu kut, cz dia tgh handle budak2 turun... Alhamdulillah, sampai jugak aku ke 3rd stage dari 4 stage bukit Broga tu... kak wati dgn Gooi je yg sampai ke puncak, aku dan Yati tetinggal kat last stage utk sampai atas...pancit oooo.. takut aku kena asthma, aku x berani naik yg paling atas sbb pernafasan ku dah sedikit terganggu tika nie.. tapi apa2 pun utk sampai ke 3rd stage nie dah cukup bagus bagi ku.. view yg sangat cantik dari atas bukit nie, leh nampak satu Semenyih dari sini.. best... sejuk je suasana nya... 1 jam jugak la aku utk sampai atas nie.... Satu pengalaman yg mencabar tapi puas hati seronok sebab dapat keluarkan peluh sampai lenjun baju... ;p.


Di kaki bukit Broga..


Masa naik, Yati tertinggal sikit di belakang..hehehe..


Orang dah ramai turun masa kitaorang baur nak naik..agaknya diorang ni lepas subuh dah naik kut...hehehe.. awal gila dah turun...


ni la kawasan yg aku stuck tu.. lama gila sangkut kat sini nak-nak tgh ramai orang yg nak turun, terpaksa la beri laluan dulu....


berehat sekejap kat 1st stage.. dah penat gak masa nie... ;)

berjalan menuju ke 2nd stage.. kat belakang tu kita leh nampak piss stop utk 1st stage.




Cantik kan view kat belakang tu.. nie dari 3rd stage..

sblm turun bukit dalam pukul 9 lebih... satu pengalaman yg seronok.. terima kasih kawan-kawan sebab sudi teman kan saya... ;)


nota kaki : sakit betis kaki sampai skrg, kena sapu krim panas lagi mlm nie...huhuhu...

No comments: