16 April, 2009

Review 2nd Album Farah @ Fantasia

Ok seperti yg aku mention kelmarin.. aku buat sedikit review tentang 2nd album Farah Diana.. sikit je... nak ulas panjang2 x berapa pandai lagi...hehehe... lagipun lama dah x buat review or report2 nie... otak tepu nak buat ayat dah...hahaha... nie just hasil tulisan ku sendiri tiada kena mengena dgn orang lain yaa.. harap maklum.

Review 2nd Album Farah Diana @ FANTASIA

Kalimah Indera
Lagu : Edrie Hashim
Lirik : Edrie Hashim

Bila first time dengar lagu nie terus terharu… Melodi yg indah, muzik arrangement pun best, mcm ada bunyi violin jugak rasanya…and vocal….x sangka begitu besar perbezaan suara Farah dari dulu dan sekarang… Ternyata beliau dah matang dlm membuat inforvasi suara dlm lagu ni…. Betul ckp Ramli MS sewaktu dlm AF dulu… memang penerbit lagu akan suka buat eksperimen dgn suara Farah…dari note yg rendah sampai la ke head tone.

Cinta Ini
Lagu : Aidit Alfian
Lirik : Ad Samad

Cinta datangnya tak berancang
Satu kejutan manis
Tiada kuduga......


Lagu yang comel…nama pun lagu Aidit kan?...hehehe... suka lagu nie...lagu yg sweet and ringan... Tapi still good voice control dari Farah…. Boleh disarankan utk siaran Radio.

Kau Yang Bernama Cinta
Lagu :Ajai
Lirik : Abie

Lagu nie lagu yg pertama aku dengar utk koleksi 2nd album nie....dah dengar dari 2 tahun lalu lagi…sewaktu Farah buat IKON 2007 dgn Zoom In Bersama FADAM dulu….. mcm 1st lagu jugak…Ajai guna kan suara Farah dari yg paling low note sampai lah yg paling tinggi… secara jujurnya komenku utk lagu ni… lirik mcm terkena diri sendiri…hahaha..and melodinya terlalu “melo” utkku… and utk radio jugak, aku rasa kurang sesuai…terlalu balad….

Tak Pernah Ada
Lagu :Alim The Times
Lirik : Bakhtiar Effendy

Kau tak pernah ada
Kau tak pernah hadir
Saatku perlukan
Sinar kekuatan......


Lagu ini juga aku dah dengar sewaktu di semifinal IKON 2007 lagi. 1st time dengar aku dah mula suka..... ballad yg agak sedap jugakk walaupun aku x kenal sapa penciptanya. Aku lebih suka ballad yg nie dari yg 3rd one…hahaha..sorry Ajai…

Cinta Lagi
Lagu : Ajai
Lirik : Ajai

2nd lagu ciptaan Ajai utk album ni…. And yes this one I like the melody and the lyrics….. Panjang gak liriknya…hehehe…..lirik mcm perli pun ada…hahaha…. Rasanya kalau pertaruhkan lagu nie utk single radio, mungkin boleh di terima ramai. Cz lagu ni dlm kategori pertengahan… tidak terlalu ballad and tidak juga terlalu fast…..

Fantasia
Lagu : Aidid Alfian
Lirik : Ad Samad

2nd lagu Aidid utk album ni…. Mula dengar lagu nie bila Farah mula promosi sendiri di booth Power Root serata Malaysia… ditambah dgn kerjasama peminat2nya, membantu lagi promosi dgn meletakkan rakaman2 persembahannya dlm youtube. Lagu yg fast number and sesuai dgn suara dan attitude Farah yg terkenal dgn kelincahannya…. Dia bleh buat mcm2 aksi bila bwk lagu ni.

Grafiti Cinta

Lagu : Alim The Times
Lirik : Loloq (Al-Fatihah)

Halus rambut di belah tujuh
Halus lagi hati perempuan
Sayang bukan sekadar lafaz
Sayang harus selalu di belai....


2nd lagu dari Alim… but 1st lirik dari Arwah Loloq utk Farah dan kini menjadi yg terakhir…what a nice lyric, aku sukaaa. Terima Kasih Loloq…. Ditambah dgn melodi, errrmmmmm…hehehe aku rasa aku dah mula suka lagu2 ciptaan Alim nie…ada nada yg tersendiri…. Lagu nie pun aku suka jugak kalau terpilih utk ke radio….. ;)

Gembira Hidup Ini
Lagu : Ajai
Lirik : Abie

Lagu terakhir dlm album nie merupakan lagu yg di petik dari Soundtrack Filem Kayangan… mcm yg sedia maklum lagu nie fast number and enjoy bila mendengarnya di tambah dgn gelagat Farah kalau bwk lagu nie…hehehe… lagu ni dah mula bersiaran di radio dari tahun lepas lagi.

**k lah u all....tu je utk kali nie... budak kepoh dlm ofis nie dah masuk... i beter log off now...enjoy reading... see u next time....take care semua... adioosss....

No comments: